Energie en inspiratie voor Enexis

04-07-2017 - Op 20 juni is het Enexis Huis Limburg in Maastricht officieel geopend. In dit volledig duurzaam verbouwde inspiratiehuis worden consumenten geïnformeerd en daarbij gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan met het besparen van energie en het verduurzamen van de eigen woning.

Hokunnen wij de informatie van Enexis zo interessant en verrassend mogelijk weg zetten? Op verschillende plekken in het huis kan de gast informatie krijgen. De gasten kiezen aan het begin van het bezoek een gids uit met wie ze zich het meeste identificeren. Ga je voor duurzaam, budget of gadget? Deze gidsen zijn drie verschillende personen die je door het huis gaan leiden. Daarbij krijgt men een kaartje met een barcode. Die barcode zal je binnen het huis een aantal keer kunnen scannen. Vanuit het perspectief van de gids wordt je zo door het huis begeleid. Met deze toepassing wil MK2 graag de gasten uit hun element halen. Op het moment dat er een scherm geactiveerd wordt waar men het niet verwacht, heb je de aandacht. 
Een andere uitdaging voor MK2 binnen dit project was de transitie tunnel op de begaande grond. Deze tunnel verteld het verhaal van het huis en de locatie door de jaren heen. De tunnel is ingericht als zogenaamde tijdlijn. Hoe is de doorstroming daarvan? En hoe krijg iedereen geluid wat toepasbaar is op het stukje tijdlijn? We hebben hiervoor gekozen voor het speciaal type speaker: een sound shower. 
Daarnaast heeft MK2 ook andere technieken toegepast. De gids die de gasten begeleid, is op zolder persoonlijker weer gegeven. Nadat de gast de barcode scant wordt de gids volledig weergegeven doormiddel van een doorzichtige plaat met een reflecterende techniek met een lampenprojector. Van voet tot hoofd kan je de hele gids zien. Je kan ook een klein praatje met de gids houden. Door het toepassen van verschillende technieken binnen 1 project zorg je er voor dat het interessant en technologisch blijft.  
Sam Beesems (innovatie & advies): “Hoe trots je hier ook op bent vanuit het bedrijfsperspectief, uiteindelijk draait het om de bezoeker. Ze moeten het gevoel krijgen om zelf iets te kunnen ontdekken. Voor MK2 was dit het voornaamste doel”. 

Al in vroeg stadium werd MK2 betrokken bij het ontwerp van de audiovisuele inrichting. Dit met de  doelstelling om de te geven informatie op een eigentijdse en verrassende manier te presenteren. En dat is gelukt! De technisch specialisten van MK2 hebben inmiddels maatwerk opgeleverd. 

Bezoekers worden in het huis door een persoonlijke virtuele gids letterlijk meegenomen langs het verleden naar de toekomst van onze energie. De gasten kiezen aan het begin van het bezoek een gids uit met wie ze zich het meeste identificeren. Vanuit het perspectief van de gekozen gids worden zij, doormiddel van het gebruik van een barcode oplossing, vervolgens door het huis geleid. 

Op de begane grond heeft MK2 de “transitietunnel” ingericht. Deze tunnel vertelt het verhaal van het huis en de locatie door de jaren heen. De tunnel is ingericht als tijdlijn. De verschillende videopresentaties en de daarbij behorende audio via “sound showers”, volgen de gast bij zijn ontdekkingsreis. 

Sam Beesems (innovatie & advies): “Het Enexis Huis Limburg is de schakel tussen de duurzame ‘droom’ en daad. Hierbij staat de beleving van de bezoeker centraal. De gasten moeten zelf gaan ontdekken. MK2 is er trots op dat we een bijdrage aan dit project mochten leveren.” 

Foto's en Film: Bart Willemsen 

 

 
 

Nieuwsarchief

1 - 10 van 91
Beleving bij Inspirium

lees meer

Innovatief onderwijs met moderne AV-middelen

lees meer

Playgrounds 2017

lees meer

De groene groei van MK2

lees meer

MK2 Audiovisueel en Tilburg University blij met groot Macada Flexibel spanscherm

lees meer

MEET MK2 #2 Collaborative learning

lees meer

Launch party DJ Dina bij MK2 Audiovisueel

lees meer

Campingcollege bij de Universiteit van Amsterdam

lees meer

MK2 zomertour 2017

lees meer

Multifunctionaliteit bij CBS Heerlen

lees meer

pagina: