Narrowcasting

Narrowcasting is het door middel van audiovisuele displays benaderen van een of meer specifieke doelgroepen, op een specifieke plaats en op specifieke momenten. De bedoeling is dat de content zoveel mogelijk op maat is gesneden voor de ontvanger. De term is het tegengestelde van het Engelse broadcasting.

Divers
De mogelijkheden van narrowcasting zijn erg groot. Zo kunnen er voorgeprogrameerde presentaties worden gedraaid, kan er live tv worden uitgezonden, maar kunnen de presentaties ook aan databases worden gekoppeld zodat direct de laatste informatie, bijvoorbeeld aandelen of vertrektijden van vliegtuigen, wordt uitgezonden.

Interactief
Interactieve narrowcasting is een nieuwe vorm van narrowcasting, waarbij klanten actief invloed uitoefenen op de informatie die zij ontvangen. Bij interactieve narrowcasting maken we gebruik van touchscreens of van schermen die met touchpanels worden aangestuurd. Daarnaast is de content meer informatief gericht en meer merkgeoriënteerd. Interactieve narrowcasting kan daarom nog gerichter worden ingezet, zelfs naast of tussen de producten en omdat er gebruik wordt gemaakt van aanraakschermen is het gebruik door klanten tevens beter te analyseren.

Persoonlijk
Met behulp van recognition-techniek (camera-registratie) kan de content op een individu worden afgestemd. De ontvanger hoeft zodoende niet zelf actief invloed uit te oefenen op de informatie die hij kan ontvangen. Het systeem registreert de ontvanger en op basis van deze registratie wordt bepaald welke informatie er uitgezonden wordt.

Webcasting
Narrowcasting wordt niet alleen gebruikt voor het informeren van klanten en bezoekers maar wordt ook steeds meer ingezet voor het informeren van de eigen medewerkers. Verspreiding van de informatie gaat met behulp van het bedrijfsnetwerk. Iedere hierop aangesloten laptop kan een ontvangststation zijn. Zo kan bedrijfsinformatie, zoals een presentatie van de jaarcijfers welke elders op dat moment wordt gepresenteerd, aan specieke groepen werknemers direct beschiknaar worden gemaakt op de laptop van deze medewerkers. Deze vorm van webcasting kan met behulp van streaming video.

Streaming video is een techniek waarbij bewegend beeld via internet direct op uw computerscherm verschijnt; meestal wordt ook geluid meegestuurd. Dit videomateriaal (de 'stream') kan live zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een eerder opgenomen film.

Digitale bewegwijzering
Door op de juiste locaties displays te plaatsen met daarop opgenomen de diverse bestemmingen binnen een gebouw of andere omgeving, kan de bezoeker de juiste weg gewezen worden. Deze beelden kunnen gecombineerd worden met bv een commerciële boodschap zodat deze oplossing twee doelen dient.

E-learning
Deze techniek van narrowcasting met streaming video wordt tegenwoordig ook vaak toegepast voor e-learning. De docent en de leerling hoeven zodoende niet meer op hetzelfde moment op dezelfde locatie te zijn.

Neem contact op met MK2 Audiovisueel om een afspraak te maken met een AV-specialist zodat u zelf de mogelijkheden kunt bekijken.